گردشگري در ايران هنوز بومي نشده است

به گزارش ميراث‌آريا (chtn)، رئيس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران در پانل جشن‌ها و توسعه جهانگردي امکانات و فضاهاي اقامتي را نخستين موضوع قابل طرح در بحث چالش‌هاي گردشگري کشور دانست و گفت: بايد بدانيم چطور زمينه جذب گردشگران داخلي و خارجي را به فضاهاي اقامتي ايجاد کرده و يک اصلاح ذهني نسبت به گردشگران ايجاد کنيم.

او با بيان اينکه در بحث گردشگر داخلي و خارجي به دو موضوع وقت آزاد و پول مازاد گردشگر توجه داشته باشيم، تصريح کرد: در بحث سفر و امکانات و فضاهاي اقامتي يکي از چالش‌هاي واقعي ما مکان ايجاد هتل است. در بسياري از مناطق داراي جاذبه، هتل‌سازي در نزديکي جاذبه‌هاي موجود انجام مي‌شود. اما در مناطقي که فاقد جاذبه هستند ابتدا جاذبه ايجاد شده و سپس هتل ساخته مي‌شود.

رئيس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران اظهار داشت:‌ در ايران هتل‌سازي بيشتر به صورت موج مطرح مي‌شود اين امر موجب مي‌شود که در برخي شهرها همچون مشهد درصد اشغال هتل‌ها به زير 50 برسد چرا که به ظرفيت‌هاي موجود نگاه دقيقي نداريم.

او قيمت و قيمت‌گذاري را ديگر چالش موجود در بخش هتلداري کشور دانست و گفت: گردشگري در ايران به ويژه در بخش هتلداري گران است و بايد براي رفع اين معضل چاره‌آي انديشيد.

«غمخوار» ادامه داد:‌ موضوع ديگر بحث قوانين، مقررات، رويه‌ها و دريافت مجوزهاست به طوريکه تنها صدور مجوز سقف يک هتل به دو تا سه سال نياز دارد و در اين مدت سرمايه‌گذار بايد به 18 تا 20 سازمان مراجعه کرده و مسير طولاني‌اي را براي دريافت مجوز طي کند.

اين مقام مسوول خاطر نشان کرد: تعرفه بالاي شهرداري‌ها و ساير سازمان‌هاي مرتبط با آن از ديگر چالش‌هاي اساسي‌ است که به صنعت گردشگري کشور لطمه زده است.

او ادامه داد: موضوع منابع انساني نيز در گردشگري بسيار مهم است به طوري که صنعت گردشگري کشور ما هنوز بومي نشده و به منابع انساني توجه نمي‌شود. اگر به دنبال توسعه صنعت گردشگري هستيم منابع انساني اساسي‌ترين موضوع در اين بحث است.

«غمخوار» گفت: در بحث برندينگ نيز در ايران کار زيادي انجام نشده است به طوري که ايران فاقد برند مرجع و شناخته شده در سطح جهان است.

او تجهيزات و خدمات، عدم تنوع غذا و متنوع نبودن محصولات را از ديگر چالش‌هاي پيش‌روي صنعت هتلداري کشور دانست.

/115

انتهای پیام/

کد خبر 1390071265